Misafir
4,3145
3,6657
106.991
151,6346
ÜYE GİRİŞİ

PASSOLİG REKLAMLARI VE HUKUKSUZLUK

 

\r\n


\r\n               
PASSOLİG REKLAMLARI VE HUKUKSUZLUK
\r\n
\r\n
Daha önce ki yazılarımızda e-bilet sistemini anlatmış ve bu sistemin 6222 sayılı konun kapsamın da vücut bulduğundan bahsetmiştik. Aynı yazılar da e-bilet sisteminin DOĞRU ve GÜVENİLİR şekilde kurulması ve uygulanması halinde Türk Futboluna faydalı olabilecek bir sistem olduğundan bahsetmiştik. Ancak sistemin uygulanmaya başladığı tarih olan 2014 Nisanından beri passolig adı altında ve aktifbank menşei ile uygulanan sistemin ciddi şekilde kişilik ve özlük haklarını tehlikeye attığını, kişisel bilgi ve verilerin ömür boyu saklanıp, istenilen şekilde kullanılacağını passolig açıklamalarında gördük. Gelinen bu nokta da e-bilet sistemi daha önce Taraf-Der tarafından açılan dava neticesi ile durdurulmuş, daha sonrasında passolig tarafından çeşitli rötuşlarla bir düzenlemeye gidilmiş ve tedbir kararı kaldırılmıştı.
\r\n
\r\n2014-2015 Futbol  döneminin başlayacağı şu günlerde ise her kanalda yaklaşık 1.5 aydır gösterimde olan Passolig “Kahve” ve “Stat” reklamları seyirciye ciddi şekilde empoze ediliyor.Kısaca hatırlamak gerekirse reklamlarda elinde meşale olan bir karakterin futbolu kirleterek “kötü” olarak nitelendirildiği,passolig sahibi olanların ise elit seyirci kıvamında göründüğünü,passolig almayan tüm taraftarların holigan ve şiddet yanlısı olarak gösterildiği bir reklam dizisi.Bu reklamlar sayesinde izleyici kitlesi bilinçli şekilde etki altına alınıyor ve haksız şekilde kart almaya zorlanıyor.Aynı reklamlarda passolig kartları hakkında aldatıcı bilgilere yer veriliyor.Örneğin “çaya kahveye her gün 15 lira veriyorsun karta da ver” gibi bir ibare yer alan reklamın altında ki uyarı yazısında ise her kartın 15 lira olmadığı özellikle Galatasaray,Beşiktaş takımlarının kartlarının 25 lira bedel de olduğu görülüyor.

\r\n

İşte tam bu kapsam da duyarlı ve bu işin peşinde koşan taraftarlarımızın ve bu hukuksuzlukla mücadele eden meslek arkadaşlarımın çabalarıyla Reklam Özdenetim Kuruluna yapılan başvurulara bugün itibari ile bir cevap geldi.Gelen cevap neticesinde ise Passolig Reklamlarına Durdurma Kararı verildi.Belirttiğimiz bir çok nedeniyle reklam yasalarına aykırı olan ve halkı bilinçli şekilde kart almaya zorlayan ve yanıltıcı ifadeler kullanan bu reklamların yasalara aykırı olduğu belirtildi.

\r\n


\r\nReklam Özdenetim Kurulunun verdiği cevaptan bölüm bölüm alıntı yapmak gerekirse;
\r\n
\r\nPassolig “Stad” reklamında, stada kaçak yollardan girmeye çalışan ve meşale sokmaya çalışan taraftar ile Passolig “Kahve” reklamında yer alan ve halka açık bir kahvede meşale yakıp diğer insanların can ve mal güvenliğini tehlikeye atan karakterlerin kullanımı ile henüz Passolig kart almayan taraftarların aşağılanıp küçük düşürüldüğü, şiddete eğimli olarak gösterildikleri ve kötülendikleri yönündeki başvuru değerlendirilmiştir. Reklam filminde, taraftarların, meşalesiz, şiddetsiz, güvenli ortamlarda maç izleyebilmelerini sağlamaya yönelik uygulanmaya başlayan elektronik kartın tanıtılması amaçlanmaktadır. Kanun dahilinde elektronik kart sistemi ile sporda şiddetin ve düzensizliğin önüne geçilmesi amaçlanmakta yine aynı kanun kapsamında spor alanlarına sokulması yasak maddeler sıralanmaktadır. Reklam filmindeki senaryo değerlendirildiğinde, spor alanlarına sokulması yasak olan maddelerin alınacak güvenlik önlemleri ve denetim ile stadyuma sokulmasının önüne geçileceği ve sadece elektronik sistem dahilindeki kartlarla stadyumlara girişlerin mümkün olabileceği reklamda kullanılan taraftar karakterinin mizah unsurlarına da yer verilerek kanuna aykırı davranışları temsil ettiği şeklinde yorumlanmış olup kanunun yürürlüğe girmesi ile uygulama bulan tedbirler ve denetimler sayesinde olumsuz örneklerin önüne geçileceği mesajı verildiğinden henüz Passolig kart almayan taraftar kitlesinin şiddete eğimli, fanatik oldukları yönünde bir algının oluşmadığı sonucuna varılmıştır. Bu nedenlerle reklam filminin senaryosu “Toplumsal Sorumluluk” başlıklı 4üncü ve “Kötüleme” başlıklı 12nci maddelerine aykırı olarak yorumlanmamıştır.”
\r\n
\r\n

\r\nCevap metninden anlaşılacağı üzere bu bölüm kart almayan taraftarları ayrıştırılmasına sebep olan ve o kitlenin üzerinde bir algı oluşturulan bölüm. Passolig kartının 15 lira olması ile ilgili bölüm ise ;
\r\n
\r\nPassolig “Kahve” reklam filminin söz düzeninde “Yaa 15 liraymış be!” ve “Her gün çaya kahveye veriyorsun 15 lirayı!” ifadeleri ile tüketicilere kart ücretinin 15 TL olduğu duyurulmaktadır. Passolig kart bedeli ile ilgili açıklamaya reklamın altyazısında yer alan “Passolig kart yıllık e-bilet kullanım bedeli, kartların üzerinde bulunan logolara göre değişiklik göstermektedir.” ifadesiyle yer verildiği görülmektedir. Ancak Passolig Kart ürünü için 15 ve 25 TL olmak üzere iki farklı fiyat uygulamasının bulunduğu, Beşiktaş, Galatasaray ve Trabzonspor logolu kartların 25 TL olduğu göz önüne alındığında, reklamda ürün bedelinin 15 TL olarak duyurulmuş olması ve fiyatın değişebildiği bilgisine altyazıda yer verilmiş olması yeterli görülmemiştir. Fiyatların 15 TL ve 25 TL olarak farklılık gösterdiğinin tüketicilerce açıkça algılanacak şekilde dış ses, superpoze/patlangaç ile reklamda yer alması gerekmektedir. Bu nedenle reklam filmindeki kullanım Özdenetim Esasları’nın “Doğruluk” başlıklı 5inci maddesine aykırı olarak değerlendirilmiştir
.
\r\n
\r\nAynı cevap metninde taraftarların ve bu işle uğraşan dernek ve meslektaşlarımın Reklam verenin kimliğinin belli olmaması ve 2 TL’lik maç başı ücretinin belirtilmemesi konularında ki itirazlarını ise Reklam Özdenetim Kurulu yasaya aykırı olmaması sebebiyle bir aykırılık tespit etmemiştir.
\r\n
\r\n
Son olarak kurul eksik ve yanıltıcı olan bölümler hakkında reklam verene bu konuları iletmiş ve bu bölümler düzeltilmeden reklamın bu haliyle yayınlanmamasını istemiştir.
\r\n
\r\nBakalım bundan sonra ki gelişmeler ne yönde olacak, hep beraber izleyip görelim.

Yazarın Diğer Yazıları

17.12.2014 - Finansal Fair Play Dosyası Yazı Dizisi -1- 05.12.2014 - -Ortodoks Kardeşler- 21.11.2014 - FORMALARDA GELECEĞİN MUHTEMEL TEKNOLOJİSİ 09.11.2014 - Türkiye Kupası Ödülleri Yine Hayal Kırıklığı 30.10.2014 - Manisasporun CAS’a yaptığı itiraz ve Jimmy Dixon Davası 30.09.2014 - Futbolcuya Kesilen Para Cezaları ve Şartları 07.09.2014 - PASSOLİG REKLAMLARI VE HUKUKSUZLUK 04.06.2014 - Avrupa Futbolunda Irkçılık (2) 08.05.2014 - Avrupa Futbolunda Irkçılık ve Cezalar 24.04.2014 - Yabancı Sınırlaması Ve Türk Futbolu 07.04.2014 - Elektronik Bilet Sistemi 14 Nisan’da Başlıyor

1 2 3 R 5 6 7 8 9 10
28°
Yarın:28°
Artan bulutlar
Diğerleri Manisa Belediyesi Manisa Valiliği Celal Bayar Üniversitesi
Diğerleri Basın İlan Kurumu Basın Yayın EGM Anadolu Ajansı
Kurumlarımız Birey Dersanesi Özel Merkez ASML Manisa Manşet Gazetesi
Künye Yayın İlkeleri Kullanıcı Sözleşmesi Reklam İletişim